Appeltaart voor 1 persoon

*Puur en Lekker gaat verder op http://www.proevenmetliefde.nl, kijk hier voor meer recepten!*

Vorige week kocht ik taartvormpjes voor 1 persoon, dat leek me een goed idee, omdat we meestal met zijn tweetjes zijn en ik eigenlijk nooit een grote taart bak. Want ja.. wat moet je met de rest. Het stond eigenlijk niet in de planning om iets te bakken, maar vandaag krijgen we bezoek. En ja.. er is natuurlijk geen betere aanleiding voor het bakken van een appeltaart dan wanneer je bezoek hebt! Dus sloeg ik maar weer eens aan het bakken.  Vandaag dus het recept van een appeltaartje voor 1 persoon. Past ook wel bij het weerbeeld van vandaag. Het is hier grijs, nat en stormachtig. Lekker weer om binnen te zitten.

Voor dit recept gebruikte ik een half deel speltbloem en een half deel tarwe bloem. Speltbloem is iets minder bewerkt dan witte bloem en daardoor dus gezonder. Ik heb ze ook geprobeerd met alleen speltbloem, maar daar werden de taartjes iets te droog van naar mijn smaak. Kijk dus wat je zelf het lekkerst vindt, als je geen speltbloem in huis hebt, kun je ook dezelfde hoeveelheid gewone bloem gebruiken.

Ingrediënten:

  • 125 gr. bloem
  • 70 gr. boter
  • 1 ei
  • 40 gr. suiker
  • halve appel
  • rozijnen
  • kaneel
  • citroensap

Bereiding:

Maak het deeg door eerst de bloem en suiker door elkaar te mengen. Doe hierbij de boter en het ei. Kneed alles goed door elkaar. Je kunt het met de mixer of keukenmachine doen, maar met de hand vind ik zelf altijd het leukst. Sterker nog, het is het leukste gedeelte van het bakken van een taart! Rol het deeg plat met een deegroller en steek met het appeltaartvormpje een vorm uit het deeg. Hiermee kun je de vorm bekleden. Doe er een paar rozijnen op, met daaroverheen appelpartjes. Eventueel kun je er nog 4 slierten deeg overheen doen. Zet het 20 min. in een voorverwamde oven en klaar is je appeltaartje voor 1 persoon!

Getagged

Geef een reactie

