Perziktaart

*Puur en Lekker gaat verder op http://www.proevenmetliefde.nl, kijk hier voor meer recepten!*

Vandaag was zo’n zaterdag die gewoon perfect is. Niks in de planning, tijd om lekker om te rommelen. Heerlijk na een drukke werkweek. Zo’n zaterdag waarin je weer even helemaal kunt opladen. Terwijl Jacobus in de tuin aan het werken was, was ik natuurlijk lekker in de keuken aan het omrommelen. Ik had het recept gevonden van een perziktaart die ik vandaag wilde uitproberen. Ik paste het recept iets aan (twee pakjes boter in een taart is wel érg veel en rustig aan met de suiker!). Waarom weet ik niet, maar het schijnt dat je voor deze taart de ingrediënten zo koud mogelijk moet verwerken. Ik heb deze taart nog niet geprobeerd met ingrediënten op kamertemperatuur, maar er was niks op de korst aan te merken.

Alles verliep helemaal perfect en ik was helemaal in mijn element. En toen ging de telefoon, waardoor alles aan dit recept veranderde.. We zouden vanavond bezoek krijgen. Gezellig, maar niet genoeg taart voor iedereen! En dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Het deeg stond in de vriezer, dit was wel genoeg voor een grote taart, maar ik had maar een paar perziken gehaald, waardoor ik niet genoeg vulling had. Dit was mijn kans om het recept naar mijn hand te zetten. Ik voegde wat banaan toe, wat appeltjes en rozijnen. Een snufje kaneel hier en daar, nog een beetje citroensap en hoppa, klaar was mijn aangepaste recept. Dat vind ik het allerleukst aan koken. Beginnen met een bestaand recept en eindigen in een totaal ander recept, zelf bedacht en aangepast aan eigen smaak. Vriendlief moest toevallig nog even naar de supermarkt en was zo lief om nog wat perziken mee te nemen, waardoor mijn taartje nog even moest wachten met het ingaan van de oven. Ik zette hem maar even weg in de vriezer. Ik weet niet of het heeft meegeholpen, maar man.. wat was deze taart lekker! Perfect om buiten in het zonnetje op te eten. Na een dag hard werken in de tuin (of keuken, hihi), lekker zittend in het gras natuurlijk. Een recept dat je echt uit moet proberen:

Ingrediënten:

Voor het deeg:

  • 200 gr. boter (koud!)
  • 150 gr. water (koud!)
  • 260 gr. bloem (koud!)
  • 25 gr. suiker
  • 1 theelepel zout

Voor de perzikvulling:

  • 4 perziken
  • 1 banaan
  • 2 appels
  • rozijnen
  • 1 vanillestokje
  • sap van een halve citroen
  • snufje kaneel
  • 30 gr. suiker
  • 1 eetlepel maïzena

Bereiding:

Voordat je begint: Zet de bloem, boter en het water voor de korst een half uur in de vriezer. Deze taart is op zijn best met koude ingrediënten. Na een half uur kun je de bloem en boter met elkaar mengen. Het werkt het best wanneer je de boter in kleine stukjes hakt. Giet dan het water erbij. Doe dit op gevoel. Ik gebruikte eerst meer water, waardoor mijn deeg begon te zwemmen. Nadat ik het afgoot was het prima kneedbaar, kijk wat jij het prettigst vindt! Doe de suiker en zout erbij, kneed goed en zet een half uurtje weg in de vriezer. Dit geeft jou tijd om alles op te ruimen en de vulling te maken.

Doe de perziken twintig tellen in een kom kokend water. Zo kun je de schil er makkelijk afhalen. Snijd ze in schijfjes en doe ze in een kom. Eet een paar schijfjes (altijd voorproeven mensen, altijd voorproeven). Schil het andere fruit en snijd ook in schijfjes. Misschien heb je zelf nog lievelingsfruit wat je uit wilt proberen, ik zou zeggen; ga los! Voeg het sap van de citroen toe, samen met de andere ingrediënten voor de vulling. Zet even aan de kant.

Haal het deeg uit de vriezer en bekleed een taartvorm met het deeg. Prik gaatjes in de bodem van het deeg met een vork. Doe dan de vulling in de taart. Je kunt de taart mooi bekleden met gevlochten stroken deeg, maar als je zoals ik niet zo netjes kunt werken, kun je gerust stukjes deeg afbreken en tussen het fruit laten vallen. Zet de taart een uurtje in de oven op 220 graden en geniet van een van de lekkerste taarten die ik ooit heb gebakken (bij voorkeur in de zon).

Ok.. genoeg gebazeld.. terug aan het werk!

Getagged

One thought on “Perziktaart

  1. […] recept. Toen we de taart gingen voorproeven waren we er allebei stil van. Ik dacht dat de perziktaart de lekkerste taart was, maar deze staat vanaf vandaag met stip op […]

Geef een reactie

