Venkelsoep met hazelnoot

*Puur en Lekker gaat verder op http://www.proevenmetliefde.nl, kijk hier voor meer recepten!* 

Het verhaal van de ex-lepel door Jacobus:

In het maandblad “Landleven” stond eens een keer een creatief idee over het gebruik van oude lepels als plantetiketten. Een hartstikke leuk idee en daarnaast ideaal, want de houten etiketten die ik gewend ben te gebruiken gaan wegens een natuurlijk proces maar één seizoen mee.

Onlangs schoot mij dat idee weer te binnen, en in een ijzerwinkel op Urk verkochten ze inderdaad van die metaalstempels waarmee je cijfers en letters in ijzer kunt slaan. Nelleke ging die middag toch winkelen in Lemmer, ik deed haar een sms’je of ze een hele rits tweedehands lepels bij de kringloopwinkel voor mij mee kon nemen.

Aldus geschiedde…, Nelleke toog naar de kringloopwinkel en verzamelde daar zo’n 30 lepels. Mijnheer Kringloop achter de kassa wist Nelleke een minuut lang onafgebroken verbaasd aan te kijken, waarop Nelleke vertelde dat we de lepels met een moker plat gingen slaan om er vervolgens plantetiketten van te maken.

Nelleke ging er vanuit dat de man redelijk onbedaarlijk in de lach zou schieten, maar dat bleek niet het geval. Mijnheer Kringloop wist de verbaasde minuut nog te rekken naar twee minuten. Toen begon hij te vertellen over het feit dat enkele lepels in Nelleke’s collectie gemaakt waren in de jaren 60 en héél, héél bijzonder waren. Toen Nelleke had afgerekend wist hij nog uit te brengen; “ik zou het echt doodzonde vinden als die lepels in de tuin zouden belanden.”

Jullie mogen raden welke lepels de twijfelachtige eer hadden als eerste als plantetiket hun leven voort te zetten…

————————————————————————————————

Vandaag het recept van een heerlijke venkelsoep. Een simpele soep, die goed vult. Van venkel wordt ook wel gezegd dat het verlichtend werkt bij hoofdpijn. Ik nam vandaag de proef op de som (ik voelde de hele dag al een hoofdpijn) en inderdaad, na het eten van deze soep voelde ik mijn hoofdpijn wegtrekken. Of het door de venkel kwam weet ik niet, maar deze soep is altijd gezonder dan een aspirientje!

Ingrediënten:

  • 2 venkelknollen
  • 100 gr. hazelnoten
  • 1 kleine blonde ui
  • 500 ml groentebouillon
  • een handje steeltjes van de peterselie

Bereiding:

Snijd de ui in ringen en doe in een pan met een laagje water. Laat zo 2-3 minuten pruttelen. Voeg dan de venkel (in schijfjes gesneden), bouillon en peterseliesteeltjes toe. Laat ongeveer 20 minuten op zacht vuur koken, haal de soep dan door de staafmixer of foodprocessor. Voeg de in stukken gesneden hazelnoten toe en blend nog een keer. Zet de soep nog even op het vuur en garneer met peterselie.

bron: Gillian MCKeith

Getagged , ,

Plaats een reactie